Μετά την αγορά ενός σπιτιού, η αγορά ενός αυτοκινήτου είναι ίσως για πολλούς η δεύτερη μεγαλύτερη επένδυση που πρόκειται να κάνουν στη ζωή τους. Είναι το μεταφορικό μέσο που θα χρησιμοποιείται στην πλειονότητα των μετακινήσεων, άρα θα πρέπει να έχει επιλεχθεί με κριτήριο την άνεση, τις απαιτήσεις και τις προσωπικές μας ανάγκες.
Αν διαβάζαμε ένα άρθρο για την επιλογή του κατάλληλου τύπου αυτοκινήτου πριν από 40 χρόνια, η γκάμα που θα μας ήταν διαθέσιμη θα ήταν πολύ περιορισμένη σε σχέση με τώρα. Τα hatchback (χωρίς πλάτη) και τα sedan ήταν τα 2 σχήματα που επικρατούσαν στους δρόμους ανά την υφήλιο. Με τις σύγχρονες απαιτήσεις να αυξάνονται ραγδαία, στην αγορά έχουν εισχωρήσει δεκάδες νέες κατηγορίες και υποκατηγορίες αυτών, ικανές να αξιοποιήσουν στο έπακρο τις νέες τεχνολογίες και να φέρουν το όχημα στα μέτρα του οδηγού και της οικογένειάς του. Είναι πολύ χρήσιμο να γνωρίζετε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της κάθε κατηγορίας ώστε να πάρετε την πιο λογική απόφαση κατά την επιλογή του επόμενου αυτοκινήτου σας.
Διαθέσιμο budget
Σίγουρα το ποσό που θέλετε να δαπανήσετε κατά την αγορά θα καθορίσει και τις απαιτήσεις των επόμενων χαρακτηριστικών. Το αν θα επιλέξετε αγορά τοις μετρητοίς ή με δόσεις επίσης είναι ένας παράγοντας που θα μας επιτρέψει να συγκρίνετε καινούργια ή μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Σε γενικές γραμμές όσο ανεβαίνουν τα διαθέσιμα χρήματα τόσο ανεβαίνει το πλήθος των επιλογών, η επιδίωξη της πολυτέλειας και οι νέες τεχνολογίες. Όταν όμως γίνει μια σωστή έρευνα αγοράς και έχετε πολλές εναλλακτικές, μπορείτε ακόμα και με μειωμένο budget να βρείτε το «κελεπούρι». Φυσικά, δεν πρέπει να πάτε και στο αντίθετο άκρο, δηλαδή να κοιτάτε μόνο την τιμή, αφού έτσι μπορεί να βρείτε μια επιλογή αρκετά φθηνή, η οποία όμως να κρύβει μια ύπουλη μηχανική βλάβη, της οποίας η επισκευή μπορεί να είναι πολύ κοστοβόρα.
Αριθμός επιβατών
Αν στις περισσότερες μετακινήσεις σας πρόκειται να είστε μόνοι, τότε μπορείτε να βολευτείτε με ένα δίθυρο ή ακόμα και ένα σπορ αυτοκίνητο χωρητικότητας μόνο 2 θέσεων. Αν όμως έχετε να μεταφέρετε συχνά όλη την οικογένεια τότε τα 4θυρα μοντέλα κάθε εταιρίας πραγματικά λύνουν χέρια, χωρίς να χρειάζεται να μετακινούμε το εμπρός κάθισμα για να μπουν τα παιδιά στο πίσω μέρος της καμπίνας.
Ικανότητες εκτός δρόμου
Μπορεί για κάποιον που ζει στην κεντρική Ευρώπη τα SUV ή crossover μοντέλα (δηλαδή αυτά που είναι ψηλότερα, με δυνατότητες οδήγησης σε off road διαδρομές) να χρησιμεύουν μόνο για την ύπαιθρο ή σε κάποιο αγρόκτημα με ιδιωτικό χωματόδρομο, όμως στην ελληνική πραγματικότητα αυτό αλλάζει. Είναι συχνότατο φαινόμενο, ειδικά στα νησιά, να υπάρχουν δρόμοι του κύριου ή επαρχιακού οδικού δικτύου που θυμίζουν περισσότερο πίστα ράλι παρά άσφαλτο. Οι αμέτρητες λακκούβες, τα σαμαράκια, τα σκαμπανευάσματα, τα εξογκώματα της ασφάλτου και οι λάσπες ειδικά σε περιφερειακά δρομάκια δίπλα σε χωράφια κάνουν το οδόστρωμα επικίνδυνο και κουραστικό για πολλούς συμβατικούς τύπους αμαξιών. Οι κραδασμοί μεταφέρονται απευθείας στους επιβαίνοντες κάνοντας τη διαδρομή αφόρητη. Σε όλη αυτήν την κατάσταση τα SUV και τα Crossover δίνουν τη λύση, μιας και οι «μακριές» αναρτήσεις τους και το ειδικού τύπου σασί απορροφούν τις ανωμαλίες, προσφέροντας μια πολύ πιο ήρεμη εμπειρία.
Καύσιμα
Το κόστος των καυσίμων αναμφίβολα είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας που διαμορφώνει το συνολικό κόστος χρήσης του αυτοκινήτου. Είναι απαραίτητο να έχουμε ξεκαθαρίσει τα κόστη αυτά μιας και στα νησιά οι τιμές είναι ελαφρώς ανεβασμένες σε σύγκριση με την υπόλοιπη Ελλάδα. Σίγουρα η πιο συμφέρουσα λύση είναι τα υβριδικά (ηλεκτροκινητήρας+ βενζινοκινητήρας) αφού μπορούν να ρίξουν την κατανάλωση ακόμα και στο 40% σε σύγκριση με έναν απλό συμβατικό κινητήρα. Αφομοιώνουν μερικές από τις πιο σύγχρονες τεχνολογίες όπως φόρτιση του ηλεκτροκινητήρα κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος, συμβάλλοντας έτσι στην απόλυτη οικονομία. Φυσικά το κόστος τους είναι ανεβασμένο, όμως η απόσβεση τους γίνεται σταδιακά, θεσπίζοντας τα μακροπρόθεσμα ως μια πολύ συμφέρουσα επιλογή.
Κυβικά
Για το τέλος αφήσαμε ένα κριτήριο, παρεξηγημένο από πολλούς. Το μέγεθος του θαλάμου καύσης (κυβικά κινητήρα) επηρεάζει άμεσα τόσο την οικονομία όσο και τις επιδόσεις. Σίγουρα τα χαμηλά κυβικά (900-1200) είναι πολύ βολικά για συνθήκες πόλης, με κίνηση, χαμηλές ταχύτητες και πολλά «σταμάτα-ξεκίνα». Χαρακτηρίζονται από οικονομία καυσίμου και σπιρτάδα, ειδικά αν επιλέξουμε τις εκδόσεις turbo. Όταν όμως στις μετακινήσεις μας αναγκαζόμαστε να βγούμε εκτός πόλης (πχ Ρόδου-Λίνδου) όπου οι ταχύτητες ξεπερνούν τα 100 χλμ/ώρα, συνήθως οι μικροί κινητήρες εμφανίζουν τις αδυναμίες τους. Το στροφάρισμα και άρα η επιτάχυνση έρχονται πολύ αργά, καθιστώντας δύσκολη την πορεία στην αριστερή λωρίδα, ενώ οι προσπεράσεις χρειάζονται προσεκτική παρατήρηση. Σε τέτοιες περιπτώσεις είναι πολύ προτιμότερο να επιλέξουμε έναν μεσαίο ή μεγάλο κινητήρα (1400+), ώστε να έχουμε το όφελος των επιδόσεων και της επιτάχυνσης. Μπορεί εξ ορισμού οι κινητήρες αυτοί να «καίνε» περισσότερο σε σύγκριση με έναν 1000ρη, όμως στην Ρόδου-Λίνδου η κατάσταση αυτή αντιστρέφεται. Εκεί ο 1000ρης ζορίζεται και πρέπει να οδηγείται με σχεδόν τέρμα το γκάζι, αυξάνοντας κατακόρυφα την κατανάλωση καυσίμου, ενώ οι μεγαλύτεροι, πιο ροπάτοι κινητήρες είναι στο φυσικό τους περιβάλλον με το γκάζι μόλις στο ¼. Πέρα απο αυτό, τα μοντέλα που διαθέτουν μεγαλύτερους κινητήρες συνήθως εφοδιάζονται από το εργοστάσιο με ανώτερης ποιότητας περιφερειακά (φρένα, αναρτήσεις), με αποτέλεσμα να είναι πολύ πιο «στιβαρά» και σταθερά στην οδήγηση υψηλών ταχυτήτων.
Όποιες και να είναι οι ανάγκες σας, είναι απαραίτητο να κάνετε μια σωστή έρευνα αγοράς σύμφωνα με τα παραπάνω στοιχεία, ώστε να διαλέξετε το σωστό μοντέλο για την περίπτωσή σας. Μια έκθεση αυτοκινήτων με δυνατότητα επιλογής πολλών διαφορετικών μοντέλων για test drive θα ήταν η πιο σοφή επιλογή ώστε να έχουτε μια πλήρη εικόνα κατά την αγορά.