Το δίλημμα της επιλογής μεταξύ αυτόματου και χειροκίνητου κιβώτιου ταχυτήτων γίνεται ολοένα και συχνότερο για τον οδηγό στη σύγχρονη αγορά αυτοκινήτου. Το σύστημα διπλού συμπλέκτη φαίνεται να συνδυάζει αρμονικά τα θετικά και των 2 αυτών επιλογών. Πώς όμως το κάνει αυτό;
Για να απαντήσουμε πρέπει να ρίξουμε μια ματιά στις σχεδιαστικές τους αλλαγές και τις διαφορές τους στον τρόπο χρήσης.
Όλοι θυμόμαστε τα πρώτα μας βήματα στη σχολή οδηγών και τα αμέτρητα λάθη, σβησίματα και τινάγματα που γίνονταν εξαιτίας της “άτσαλης” χρήσης του συμπλέκτη. Αυτό αποτελεί ίσως τη μεγαλύτερη δυσκολία στους αρχάριους οδηγούς, κάτι που ξεπερνιέται μιας και γίνεται αυτόματη κίνηση του υποσυνείδητου στους πιο έμπειρους οδηγούς.
Στο αυτόματο κιβώτιο από την άλλη – το οποίο αποτελεί και αγαπημένη εκδοχή των Αμερικανών οδηγών- όλη η δουλειά γίνεται κυριολεκτικά “αυτόματα” από το σύστημα χωρίς την “χειροκίνητη” επέμβαση και τις κινήσεις του οδηγού, υπεραπλουστεύοντας την οδήγηση σε απλό γκάζι-φρένο.
Το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (DCT) πρόκειται για ένα συνοθήλευμα των 2 αυτών λειτουργιών, γνωστό και ως ημιαυτόματο, προερχόμενο απο τις τεχνολογίες αγώνων αυτοκινήτου. Πλέον όμως το βλέπουμε όλο και συχνότερα στα οχήματα καθημερινής “πολιτικής” χρήσης.
Η εξέλιξη του DCT.
Εφευρέτης της τεχνολογίας αυτής θεωρείται απο πολλούς ο Γάλλος μηχανικός Adolphe Kegresse, ο οποίος εργαζόταν για λογαριασμό του γαλλικού στρατού τα προπολεμικά χρόνια. Τα χειροκίνητα κιβώτια της εποχής απαιτούσαν πραγματική δύναμη και αίσθηση απόλυτου συγχρονισμού απο το χρήστη κάνοντάς τα δύσχρηστα για τον μέσο οδηγό. Αυτός ήταν και ο πρωταρχικός σκοπός της κατασκευής ενός μηχανισμού που θα αλλάζε μόνος του τις ταχύτητες. Παρ’ όλ’ αυτά δεν χρησιμοποιήθηκε μέχρι και τη δεκαετία του 1980 όπου η αγωνιστική χρήση τα έκανε απαραίτητα με σκοπό να γλιτώνονται δέκατα δευτερόλεπτων σε κάθε αλλαγή, στο βωμό της ταχύτητας.
Χρειάστηκαν άλλα 20 χρόνια μέχρι να δούμε το DCT σε μη αγωνιστικά αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής, κάτι που μας δείχνει το πόσο γρήγορα αυτή η τεχνολογία εισήχθη και συνεχίζει να αναπτύσσεται στα εργοστάσια ακόμα και σήμερα.
Πώς δουλευει το DCT;
Στο σημείο αυτό κάποιος θα μπορούσε να αναρωτηθεί το εξής:
Αφού το αυτόματο κιβώτιο διευκολύνει πλήρως τον οδηγό και αλλάζει μόνο του τις ταχύτητες, ποιός ο σκοπός ύπαρξης του κιβωτίου διπλού συμπλέκτη;
Η σημασία του ερωτήματος ενισχύεται όταν λάβουμε υπόψη οτι τα αυτόματα είναι επίσης πολύ απλούστερα και κυρίως φθηνότερα στην κατασκευή.
Ο κύριος λόγος είναι οι γρηγορότερες αλλαγές ταχυτήτων αλλά και η μεγαλύτερη οικονομία μιας και δεν υπάρχουν απώλειες ενέργειας σε σύγκριση με τους άλλους 2 τύπους σασμάν. Το DCT χρησιμοποιεί διπλό συμπλέκτη, ο οποίος σε συνδυασμό με το σύστημα ηλεκτρονικών/ υδραυλικών καταργεί την ανάγκη για σύμπλεξη/ αποσύμπλεξη απο τον οδηγό. Ο ένας συμπλέκτης ελέγχει τις μονές, ενώ ο δεύτερος τις ζυγές ταχύτητες. Έτσι πετυχαίνονται εναλλαγές χωρίς τη διακοπή ροής και ενέργειας από τον κινητήρα στο σασμάν και χωρίς την εναλλαγή των πεντάλ.
Το 7τάχυτο DCT της Hyundai.
Με το 7τάχυτο προηγμένο σύστημα του DCT της Hyundai έχουμε σπορ οδήγηση έτοιμη για καθημερινή χρήση, προσφέροντας εναλλαγές ταχυτήτων σε χιλιοστά του δευτερολέπτου όπως αυτή του i30.
Επιπλέον το 7DCT δίνει την επιλογή μεταξύ πλήρως αυτόματου και σειριακού χειροκίνητου κιβωτίου, ανάλογα τις προτιμήσεις του οδηγού.
Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα αυτού του πρωτοπορειακού συστήματος είναι η οικονομία καυσίμου η οποία παρουσιάζεται κατα 20% μειωμένη σε σύγκριση με ένα αυτόματο 6τάχυτο κιβώτιο!